قوانین آزمون های بین المللی TestDaf

مندرجات:

  1. کاربرد و الزامات شرکت در آزمون
  2. هدف از آزمون
  3. برگزاری آزمون
  4. ساختار و محتوا
  5. شورای آزمون
  6. تعیین نتایج
  7. تکرار آزمون
  8. وسایل کمکی
  1. کناره‌گیری، قصور، تقلب، نقض مقررات
  1. اعتراض به نتایج
  2. صدور مجدد مدارک
  3. نگهداری اسناد آزمون
  4. اجرای آزمون، تغییرات

ضمیمه: نمونه گواهی آزمون

1) کاربرد و الزامات

متقاضیانی که صلاحیت تحصیلشان را در موسسات آلمانی زبان کسب نکرده‌اند، باید قبل از شروع به تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری فدرال آلمان، معلومات کافی زبان آلمانی را مطابق با مقررات موجود در قوانین آموزش عالی ایالت های فدرال اثبات کنند. این مدرک را می‌توان طبق ماده 2 بند 2 در ارتباط با ماده 7 “آیین نامه چارچوب آزمون‌های زبان آلمانی برای تحصیل در دانشگاه های آلمان” [که به اختصار RO-DT نامیده می‌شود] از طریق آزمون تست‌داف به دست آورد. این آزمون طبق ماده 4 RO-DT به دو صورت (کاغذی و دیجیتال) با اعتبار یکسان وجود دارد.

اگر متقاضی کلُیه بخش‌های امتحان را حداقل در سطح 4 تست‌داف پشت سر گذاشته باشد، مطابق با ماده 4 بند 5 RO-DT مهارت زبانی وی برای تحصیل، در هنگام پذیرش یا ثبت نام بدون محدودیت در کلیه دوره‌ها و مقاطع تحصیلی قابل اثبات است. با رسیدن به سطح 5 (در کلُیه بخش‌های امتحان)، دانش بالایی از زبان آلمانی در مهارت مورد نظر یا در کل مهارت‌ها به اثبات می‌رسد. سطح 5 تست‌داف بالاتر از سطح مورد نیاز برای پذیرش یا ثبت نام است. طبق ماده 1 بندهای 3، 4 و 5 در ارتباط با ماده 4 بند 7 RO-DT، با مصوبه دانشگاه مربوطه برای اهداف تحصیلی خاصی می‌توان پیش‌شرط‌های زبانی پایین‌تری برای ورود به دانشگاه تعیین کرد.

شرط لازم برای کسب اجازه شرکت در تست‌داف، پرداخت هزینه این آزمون است که مبلغ آن توسط دفتر مرکزی آزمون آلمان تعیین می‌شود.

تاریخ آزمون و موعد ثبت نام در آن از سوی دفتر مرکزی تعیین شده و توسط این دفتر و همچنین شعبات مجاز آن اعلام می‌گردد.

اگر شرکت‌کننده‌ای هنگام ثبت‌نام، با دلایلی قانع‌کننده اثبات کند که به دلیل معلولیت جسمی طولانی‌مدت یا دائمی نمی‌تواند امتحان را -کامل یا به تفکیک بخش‌ها- به شکلی که تعیین شده انجام دهد، شعبه برگزاری آزمون می‌تواند ضمن توافق با دفتر مرکزی اجازه دهد که امتحانات برای ایشان با زمانی بیشتر یا به صورتی دیگر برگزار شود. برای این منظور ممکن است ارائه گواهی پزشکی لازم باشد.

2) هدف از آزمون

تست‌داف به سنجش چهار مهارت خواندن و درک مطلب، شنیداری، نوشتاری و گفتاری می‌پردازد؛ بنابراین از چهار قسمت تشکیل می‌شود. نمرات کسب شده در هر یک از این بخش‌ها، ذیل یکی از سه سطحی که با عنوان تست‌داف 3، 4 و 5 مشخص شده‌اند، طبقه‌بندی می‌شوند. در مدرک تست‌داف، نتایج آزمون به تفکیک مهارت‌ها نشان داده می‌شود تا عملکرد متقاضیان به شکلی دقیق و متمایز به دانشگاه‌ها عرضه گردد. در مدل دیجیتالی آزمون به ازای هر قسمت امتیازی بین 0 تا 20 و برای کل قسمت‌ها امتیازی بین 0 تا 80 در نظر گرفته شده‌است. توانایی‌های تعریف شده برای هر یک از سطوح تست‌داف را می‌توانید در وبسایت رسمی این مرکز ملاحظه کنید.

3) برگزاری آزمون

آزمون تست‌داف در داخل و خارج آلمان تحت نظارت دفتر مرکزی برگزار می‌شود. شعبات آزمون به پیشنهاد دفتر مرکزی موسسه تست‌داف از سوی هیئت مدیره این مرکز مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

این آزمون در دفتر مرکزی موسسه تهیه و تنظیم می‌شود و عملکرد کلیه شرکت‌کنندگان نیز در مرکز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

4) ساختار و محتوا

امتحان تست‌داف شامل چهار زیرمجموعه است:

1.خواندن و درک مطلب

2.شنیداری

3.نوشتاری

4.گفتاری

تمامی این بخش‌ها اجباری بوده، از اهمیت یکسانی برخوردارند و اولویتی نسبت به یکدیگر ندارند. همچنین می‌بایست در یک تاریخ انجام شوند.

5 ) شورای آزمون

یک شورای دائمی آزمون در دفتر مرکزی تست‌داف دایر است.

6 ) تعیین نتایج

نتیجه آزمون مبتنی بر تشخیص سطحی است که متقاضی در هر یک از قسمت‌ها به آن دست یافته است.

برای امتحان کامل، گواهی صادر می‌شود (به پیوست مراجعه کنید).

7) تکرار آزمون

آزمون می‌تواند بنا به صلاحدید، به دفعات تکرار شود.

8 ) وسایل کمکی

استفاده از وسایل کمکی در هیچ یک از قسمت‌های آزمون مجاز نیست. برگه‌های آزمون از سوی دفتر مرکزی ارسال و به وسیله شعبات در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می‌شوند، جزئیات بیشتر در این رابطه را دفترچه‌های راهنما  برای شعبات و نمایندگان تنظیم می‌کنند.

9 کناره‌گیری، قصور، تقلب، نقض مقررات

اگر متقاضی پس از اتمام مهلت ثبت نام اعلام شده توسط مرکز تست‌داف (بند 1) بخواهد انصراف دهد یا اگر به دلایل دیگر در آزمون شرکت نکند، هزینه پرداختی به وی بازگردانده نخواهد شد.

شایان ذکر است در جهت کاهش آسیب های ناشی از فعالیت افراد سودجو نسبت به اخذ وجه های غیر متعارف جهت ثبت نام داوطلبین آزمون TestDaF و ایضا ذیل فعالیت های اداری مشمول ثبت نام و … ، انصراف از آزمون های رزرو شده مشمول پرداخت و عودت هزینه رزرو نمیشود.

چنانچه داوطلبی سعی کند به وسیله تقلب یا استفاده از ابزارهای کمکی بر نتیجه آزمون اثر بگذارد، از حضورش در امتحان ممانعت به عمل آمده، گواهی‌اش صادر نمی‌شود و هزینه پرداختی به وی بازگردانده نخواهد شد.همچنین آکادمی این حق را برای خود محفوظ می دارد تا نسبت به اعاده دادرسی در مراجع قضایی اقدام نماید.

10) اعتراض به نتایج

ظرف چهار هفته از اعلام نتایج، داوطلب می‌تواند به شورای آزمون تقاضای کتبی جهت تجدیدنظر ارائه دهد. برای این منظور ممکن است نیاز به پرداخت هزینه ثابت امور اداری باشد. شرکت کنندگان در آزمون تنها مجازند برگه‌هایشان را حضوراً و تحت نظارت موسسه مشاهده کنند.

11) صدور مجدد مدارک

چاپ مجدد مدارک فقط در ازای پرداخت هزینه تعیین شده از سوی دفتر مرکزی تست‌داف، امکان‌پذیر است.

12) نگهداری اسناد آزمون

برگه‌های آزمون به مدت دو سال از تاریخ آزمون توسط دفتر مرکزی بایگانی می‌شوند.

13 ) اجرای آزمون، تغییرات

آیین‌نامه آزمون پس از تصویب هیئت مدیره موسسه تست‌داف به تاریخ 03 ژوئن 2004 در بن و مصوبات کنفرانس روسای دانشگاه‌ها به تاریخ 08 ژوئن 2004 و کنفرانس وزرای آموزش و پرورش به تاریخ 25 ژوئن 2004، لازم‌الاجراست.

هرگونه تغییرات در این آیین‌نامه، به پیشنهاد هیئت مدیره موسسه تست‌داف طبق ماده 10 بند 2 RO-DT انجام خواهد پذیرفت.

14 ) انصراف

انصراف و استرداد هزینه آزمون تنها تا پایان دوره ثبت نام (مندرج در جدول زمانبندی) با کسر 15 درصد هزینه های دفتری و خدمات، امکان پذیرخواهد بود.همچنین پس از پایان ثبت نام دوره، ایفاد انصراف و استرداد هزینه امکان پذیر نمی باشد. شایان ذکر است هزینه آزمون به صورت علی الحساب محاسبه خواهد گردید.لازم به ذکر است در صورت پیش آمد حوادث قهری و غیر مترقبه(اعم از شیوع بیماری، سیل، زلزله و … )، آزمون داوطلب به دوره ی بعدی که از قبل توسط مرکز TestDaF  مشخص گردیده، موکول میگردد.

15) نکات مهم 

1- به همراه داشتن Zulassungsschreiben ( موجود در پروفایل کاربری سایت TestDaF ) الزامی می باشد.در صورت عدم به همراه داشتن این مهم از ورود داوطلب به جلسه آزمون خودداری خواهد شد.
2- کاربر می بایست در بازه ی ثبت نام نسبت به ساخت پروفایل کاربری در سایت TestDaF اقدام نماید.
3-تنها کارت شناسایی معتبر اعم از اصل پاسپورت،کارت ملی هوشمند و یا شناسنامه جدید جهت احراز هویت داوطلب مورد تایید می باشد.شایان ذکر است مدرک شناسایی همراه داوطلب باید با مدرک انتخابی و اعلامی در سایت TestDaF یکسان باشد.در غیر این صورت داوطلب از حضور در جلسه آزمون محروم خواهد شد.
4- درصورت عدم در دسترس بودن پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر مراتب را به آکادمی اطلاع رسانی نمایید.
5-کاربر می بایست پس از اطلاع رسانی موسسه نسبت به دریافت TAN Number خود از سایت آکادمی (منو آزمون های TestDAF – گزینه دریافت TAN Number ) اقدام نماید.